Цифрові аукціони в Україні

Слід зазначити, що тендери Прозорро мають власну специфіку. Зокрема, щоб грамотно виконувати постачання й отримувати відповідну вигоду, слід спочатку вивчити особливості праці цієї системи.

Як правило, саме відкриті торги є основним варіантом заробітку на платформі Прозорро. Для того, щоб брати участь у подібних тендерах, слід мати продукцію, яка може стати предметом закупівель, не порушуючи чинний український закон «Про публічні закупівлі», а також має відповідні характеристики. Таким чином, у відкритих торгах через тендер може брати участь практично кожен постачальник, який може дотримуватися елементарних умов. 

Для проведення тендерних торгів, що виконуються за системою відкритих торгів, як закупники потрібні не менше двох різних інтересантів. Така вимога існує в рамках статті 20 Закону «Про публічні закупівлі». При цьому у тендерних відкритих торгах як постачальники можуть виступати зацікавлені особи практично у необмеженій кількості.

Проведення відкритих торгів

Для виконання відкритих торгів уповноважений орган використовує відповідний електронний майданчик, який розміщується на сайті уповноваженого органу, тобто система Прозорро у даному варіанті виступає саме як відповідний електронний майданчик. Торгівля ведеться в інтернеті на зазначеному сайті і не вимагає додаткових варіантів софту та завантаження спеціальних програм. Дані про наявність відкритих торгів відображаються в загальній системі, незалежно від того, через яку конкретно авторизовану площадку виконувалася реєстрація. Відповідно, слід зазначити, що до системи Прозорро можуть підключатися різні майданчики для авторизації.

Коли публікується закупівельний тендер, неодмінно дотримується положення із статті 21 Закону «Про публічні закупівлі», який вимагає неодмінно вказувати відповідні дані. Зокрема до таких даних належать предмет закупівлі, тобто код та назва з Єдиного закупівельного словника. Крім цього, надаються відомості про обсяги товарів або робіт, а також очікувана вартість. Вказуються терміни поставок та кінцевий термін подання тендерних заявок, а також умови оплати. Крім цього, надаються відомості про проведення аукціону, зокрема мінімальний крок при зменшенні вартості. Крім цього, вказуються різні подробиці, які стосуються забезпечення оплати закупівель.

Тим не менш, після завершення торгів, коли він закінчується, всі документи, що надаються, і відомості про учасників розкриваються. Кожен етап має тривалість у 2 хвилини, які надаються учасникам, щоб знизити попередню ставку. При цьому мінімальний крок зниження встановлюється спочатку замовником, який створює закупівлю та цей параметр має власні ліміти. Так замовник може встановлювати крок зниження, орієнтуюсь на загальну очікувану вартість закупівлі та визначити окремий крок зниження від 0,5% до 3% вартості закупівлі.

Слід враховувати деякі порядки роботи системи. Зокрема, якщо відсутні заявки щодо опублікованого тендеру, то аукціон автоматично скасовується. У ситуації, коли з’являється лише один учасник, то у варіанті допорогових закупівель аукціон не активується і закупівля відразу розташовується на етапі кваліфікації. У свою чергу, коли тільки один учасник присутній на відкритих торгах, закупівлі не переходять до аукціону і автоматично скасовуються. 

Більше про земельну реформу та торги паями ви можете дізнатися на порталі Української енергетичної біржі https://sale.ueex.com.ua/news/prodazh-zemli-na-aukcioni-onlajn-u-systemi-prozorro-sale

Переваги тендерів у системі Прозорро.Продажі

Зараз, коли після 2016 року з’явилася система державних закупівель в електронному вигляді, виконання та участь у тендерах стало набагато зручнішим як для громадян, так і для підприємців.

Перш за все, щоб зрозуміти, як виконується тендер, потрібно класифікувати основні варіанти закупівель, які можуть виконуватися за системою Прозорро. До таких закупівель відносяться відкриті торги з публікацією та без публікації англійською мовою, а також допорогові закупівлі.

Отже, розглянемо допорогові закупівлі, де особливість полягає в лімітах, що встановлюються, на вартість робіт, які купуються і пропонуються, а також вартість пропонованих і придбаних товарів і послуг. Зокрема, якщо йдеться про послуги та товари, то очікувана вартість не повинна перевищувати 200 000 гривень. Щодо запропонованих робіт, то очікувана вартість у такому варіанті закупівель не перевищує 1,5 млн. гривень. Відповідно, коли зазначений ліміт дотримується, замовники можуть за власним бажанням виконувати конкурентний тендер.

У свою чергу до відкритих торгів відносяться закупівлі, коли зазначені ліміти перетворюються, але при цьому також дотримуються власних лімітів. Зокрема для робіт найвища вартість становить 5 мільйонів 150 тисяч євро, для послуг та товарів 133 000 євро. Згідно з існуючими зараз нормативами, потрібно виконувати саме такі (відкриті) закупівлі, якщо очікувана річна вартість товарів, що купуються, розташовується в межах зазначених лімітів.